کد مطلب:293497 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:621

در بیان تحقیق نیر عرشی محور ام ابیها


در صدور این كلام معجز نظام از لسان مبارك حضرت خیر الانام پیغمبر عالی مقام و تعبیر آن بزرگوار درباره دختر والا گهرش ملكه ملك و ملكوت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به (ام ابیها) جای هیچ شك و تردید نیست. مخصوصا كه از ناحیه عامه و خاصه این گفته روایت شده است. ولی فهم این نكته مهم در وسع ادراك همه كس نیست، مگر برای راسخون فی الحكمته والعرفان.

خواهی گفت چگونه می شود دختری مادر پدر باشد؟

مسلم است كه این گفته پیغمبر اكرم درباره دخترش (ام ابیها) محض اظهار و ابراز محبت نبوده تا از گفته های عرفیه تعبیر شود و نیز از باب عطوفت و مهربانی به دخترش این تعبیر از آن حضرت سزاوار نیست كه بگوید مادرم و نمی شود گفت كه


پیغمبر (ص) در مقام احترام با تعبیر به این كلام درباره دخترش چنین فرمایشی نموده است، زیرا هر چند بسیار مورد احترام پدر باشد مادر پدر یا به منزله مادر نخواهد گردید.

پس گفتن پیغمبر خاتم به دخترش (ام ابیها) را نمی شود از این تعارفات تلقی نمود و حمل بر این احساسات عرفیه كرد و از طرفی العیاذبالله نمی توان آنرا گزاف و مجاز توهم و تصور نمود، زیرا ساحت مقدس حضرت ختمی مرتبت عقل كل محمد (ص) كه مجسمه عصمت است و اعلی مرتبه عصمت را اقوالا و احوالا واخلاقا وافعالا در تمام شئون واجد است، منزه است از اینكه گزاف بگوید.

بلكه شبهه ای نیست كه این كلام معجز نظام در تعبیر (ام ابیها) بیان حقیقت و عین واقعیت است كه از لسان آن حضرت نسبت به دخترش حضرت فاطمه سلام الله علیها صادر شده است و تحقیق این حقیقت و واقعیت از نظر نگارنده این است: